Po ukončení štúdií na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského, odbor matematika a hudobná výchova, vyštudoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave odbor zborové dirigovanie v triede prof. Juraja Haluzického, orchestrálne dirigovanie u prof. Ladislava Slováka a operné dirigovanie u Tibora Freša.
Počas svoje bohatej umeleckej kariéry pôsobil ako dirigent a umelecký vedúci Detského speváckeho zboru vtedajšieho Československého rozhlasu, neskôr spolupracoval s miešaným vysokoškolským zborom Collegium Technicum. V rokoch 1993-1995 bol hlavným zbormajstrom opery Slovenského národného divadla, v rokoch 1998-2003 pôsobil ako umelecký vedúci a šéfdirigent speváckeho zboru Lúčnica, s ktorým naštudoval a premiérovo uviedol štyri koncertné programy a absolvoval mnohé domáce i zahraničné koncertné turné.Od augusta 2003 do decembra 2004 zastával post umeleckého vedúceho a zbormajstra Slovenského filharmonického zboru.
Okrem práce so speváckymi zbormi sa venuje i spolupráci s orchestrálnymi telesami – zastával post dirigenta a umeleckého vedúceho opery Štátneho divadla Košice (1983-1986), umeleckého vedúceho v SĽUK-u (1986-1987), v roku 1988 sa stal šéfdirigentom a neskôr i riaditeľom Komornej opery Slovenského národného divadla v Bratislave, pôsobil ako umelecký vedúci a dirigent Štátnej opery Banská Bystrica (1999-2001) a šéfdirigent Opery Štátneho divadla Košice (2002-2003). V roku 2005 sa opäť vrátil do Štátnej opery v Banskej Bystrici, kde do roku 2011 pôsobil vo funkcii umeleckého šéfa a šéfdirigenta, v súčasnosti zastáva post šéfdirigenta orchestra.
Ako dirigent a tiež člen poroty sa zúčastnil na mnohých medzinárodných festivaloch a súťažiach (Bregenzer Frühlingsfestival der Oper – 1989, medzinárodný operný festival Martina Franca – Taliansko – 1990). V roku 1995 naštudoval a premiérovo uviedol Requiem A. Ll. Webbera a tento program zaznel aj pri znovuotvorení sály Bedřicha Smetanu v Litomyšli (Česká republika).
Spolupracuje so všetkými slovenskými symfonickými orchestrami, hosťoval v mnohých symfonických orchestroch v zahraničí, doteraz naštudoval a úspešne uviedol 40 operných titulov, pričom 18 z nich odznelo ako slovenské premiéry. Od roku 1992 pravidelne spolupracuje s rakúskou opernou spoločnosťou Amici del Belcanto, v spolupráci s ktorou naštudoval a uviedol 10 operných titulov. V roku 1992 naštudoval pre Madrid operu W. A. Mozarta Čarovná flauta. V roku 2000 realizoval v Salzburgu (Festspielhaus) premiéru operety rakúskeho skladateľa Gosslera Vzdialené šťastie.
Diskografia Mariána Vacha obsahuje mnohé vokálne, symfonické a operné diela slovenských a zahraničných hudobných skladateľov. Venuje sa aj kompozícii. Ide hlavne o tvorbu zborovú , piesňovú, komornú a orchestrálnu. Pre Slovenský rozhlas napísal niekoľko scénických hudieb (rozhlasové hry, detské relácie).